DEGAR SOM VILAR

Nu ska jag kanske mest för min egen skull skriva ner steg för steg när jag experimentbakar. Det brukar inte gå så väldigt bra att hitta på sånt själv men skam den som ger sig

Grunden är ett recept på skållat, ljust rågbröd, men jag tycker inte att man kan kalla något rågbröd om det innehåller 50g råg. NÄ!!

Så jag har hällt ca 3 dl kokande vatten över ca 2dl rågsikt. (hädanefter, kan vi inte bara enas om att alla mått är cirkamått? Jag har inget dl-mått eller dylikt) I receptet stod det att man skulle röra om med visp, med det resultatet att 3/4 av smeten sitter i vispen. Bara banka så det skvätter (som flickan sa? Nej?). Hde lite blötläggningsspad sedan jag lagade aprikosmarmelad så det hällde jag i.

Sedan påstar de att man ska ha i 3dl vatten, jäst, mjöl, salt och olja. Jag hade nån äcklig mejeriprodukt som heter melkeringe hemma så den ska jag värma och ha i.

Ser nu ut som nån har kastat upp.

"Kör i tio minuter i hushållsassistent" borde väl betyda fem minuter för hand när man är så stark som jag är. Vila 45 minuter. Fyfan va tråkigt. Jag har ju precis vaknat. Kanske kan baka en äppelkaka under tiden.
..................

Den skulle egentligen vila en gång till men nån jävla måtta får det vara. Latdeg. Bakar äppelkaka och matar min surdeg under tiden. Kul kul. Gick upp klockan nio och började baka och klockan är nu halv ett.

Stoppade in bröden i ugnen tillsammans med en plåt med vatten men glömde dem på 250 grader och varmluft. Hrrrm... jaja, drar ner till 200 och hoppas på det bästa

Hittade ett annat nätverk så jag lånar det

20 minuter efter det tog jag ut dem. Vet inte vad jag tror. Det ena blev väldigt platt så det bästa var att skära en bred bit och så skära den biten som en tårtbotten. Inte så illa, med mycket camenbert på.

.................

PC borde heta CP istället och cyberspace CP-space. Det tar tre-sju sekunder från det att jag tryckt ner tangenterna tills nånting faktiskt händer på skärmen. Ska diska istället. Floppy disca.

Kommentera här: