S A (essay) OM HÄNDIGA UTTRYCK

Mitt försök till att vara seriös student. Om det är något som är oklart så lägg en kommentar, eller annars också förresten. Möjligheten att låta bli kvarstår som alternativ.

"Hantverk eller handarbete?


Jag har valt att jämföra betydelser av orden hantverk och handarbete på grund av en anekdot om ett missförstånd som jag tyckte var lustig.
För ett år sedan jobbade jag på ett ysteri, även kallat ”hysteriet” av grundaren själv, Ostemaker Överli i Pasvik i den nordöstligaste delen av Norge. Han berättade att när han skulle bygga ysteridelen till sin gård behövde han billig arbetskraft och hade hört om en svensk karl som nyligen kommit till bygden. Denna karl var välväxt och såg stark ut och ryktena sade att han hade utgett sig för att vara duktig på arbeta med händerna och att han behövde en plats att bo. Så väldigt praktiskt tyckte ostmakaren att det var, för han hade ett dränghus på gården som stod obebott, att han bad svensken att flytta in där för en billig penning, under förutsättning att han hjälpte till på gården. När bonden, tillika ystaren, bjöd in mannen på middag efter inflyttningen så visade det sig att svensken var mer av en stickare än en snickare och att han hellre sydde än lade ladugårdsgolv.

Hur missförståndet egentligen gick till förtäljer icke historien, men herr Överli funderade över om kanske hantverk och handarbete var synonymt på svenska och om det hela bara var en språkförbistring. Jag kunde inte svara på det på rak arm och har haft historien i bakhuvudet sedan jag hörde den.
Det skulle då innebära att hantverk är mer åt bygghållet och handarbete är mer i den textila riktningen. Är det så? Hur blir det då med modister och sömmerskor? Är de hantverkare även om de håller på med textil? Eller står och faller hantverkaren på om hon eller han har en utbildning eller ej? Personen som har tagit en kurs i sömnad och syr en rokokoklänning på sin fritid som hon eller han sedan säljer till en teateruppsättning? Handarbete eller hantverk, eller blir det en kombination då?

Svenska Wikipedia menar: ”Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet.” Exempel på hantverk är textilt hantverk, trähantverk, tvåltillverkning, ”stenhuggning” och teckning.[1] Källan kan väl inte inte helt räknas som tillförlitlig, utan mer information behövs och vi noterar vad Wikipedia/kreti och pleti anser. Denna vanliga person som undertecknar detta vill tillägga ostproduktion och bakning som sysselsättningar som kan vara hantverk (och menar att hon skulle ha använt termen stenhuggeri som faktiskt finns med i Svenska Akademiens Ordlista).

Enligt Svenska Akademiens Ordbok menas med hantverk småindustri, i motsats till fabriksindustri; med händerna utfört arbete (med hjälp av enkla verktyg och maskiner) och härpå grundade yrken. Hantverk kan också den färdiga produkten kallas. Större kunskap och färdigheter krävs, men i allmänhet föga teoretisk utbildning. Hantverkaren arbetar oftast på beställning av kund.[2]

Handarbete syftar mest till det textila man kan göra hemma och gör man en sökning på internet så handlar många träffar om broderi, stickning, virkning och att göra smycken hemma. Wikipedia lägger även in makramé, lappteknik och korgflätning. Dessa ting associeras hos mig med veckotidningar och i förlängningen då traditionella kvinnosysslor då jag inte tror att målgruppen för dessa tidningar är män.
Vill man översätta det till engelska föreslås needlecraft, needlework och work, enligt en sida som även menar att ord som sömnad, insats, göromål och gärning är synonyma med ordet handarbete. [3]

Enligt de norrmän jag frågat om detta samt norska Wikipedia så innebär begreppen detsamma i vårt grannland, det vill säga hantverk är professionellt, ordentligt utfört arbete och handarbete är först och främst textil hobbyverksamhet.

På föreläsningen om kategorier lade vi tyngdpunkt på att hantverkare är utbildade med hjälp av att lägga till ett utropstecken efter ordet ”Utbildade”. Hur mycket utbildning som krävs är fortfarande för mig oklart. Givetvis är man hantverkare om man har klarat gesällprov, men det måste ju gå att med gott samvete mena sig hålla på med hantverk även utan ett sådant brev och utan att göra detta för pengar. Det finns säkert någon autodidakt inom exempelvis snickeri, som på ett empiriskt vis lärt sig hur man snickrar och utsmyckar, på ett estetiskt tilltalande, hållbart och funktionellt vis, en veranda och kanske till och med lägger till ett eget uttryck sina alster.    Lägger vi till ett individuellt uttryck i funderingen så kommer vi in på konsthantverk och uppgiften bad mig att välja e n kategori att fördjupa mig i, och jag har redan lagt till det lågt rangade handarbete, så här slutar utläggningen om begrepp för denna gång medan de egna funderingarna alltjämt rullar på.

PRNLL, A-gruppen

Källor: [1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Hantverk
[2] http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
[3] http://en.bab.la/dictionary/swedish-english/handarbete"

Oj, nu var det sent. Jag önskar att jag hade en sån statistikfunktion på min, öh, krönika. Bäst att undersöka innan jag sover

Kommentera här: