ET LITE SKRITT FOR MENNESKEN. PRNLL BRÄNNER RYMDEN

If you pardon the pun, långsökt och på svorsk.

Vetenskapens värld. Igen. Viktoria Dyring. Igen. Rymden. Ännu en gång.

Mörk energi. Det misstänks ligga något i Einsteins blunder. Universum expanderar fortare och fortare till allas överraskning. Detta enligt socialt missanpassad tönt som nu tar emot Nobelpriset i fysik. (Skulle jag vara sträng? Noää. Han är en tönt för att... läs noggrant... det vetenskapliga programmet visade en vetenskaplig Halloween-fest på ovan nämnda mans arbetsplats. Utan glimt i ögat så har Nobelprisvinnaren i fysik klätt ut sig till Nobelprisvinnare i ekonomi. TEIT.) Reportern som Svensk Television sänt ut var skamlös dålig i sitt engelska uttal, så jag tror nu att han heter Ris. Habbel-teleskopet. Jag är inte sträng, detta är befogat.

I alla fall så ska den här mystiska mörka energin ha med expansionen att göra. Det är fler saker som ska åka från varandra och alltså sker det fortare. Forskare erkänner att de kanske bara känner till ungefär 30% av vad rymden består av. Gratulerar.
Varför ska dessa program om rymden visas på söndagar? Risken finns att man kan ha fått sig en liten knärt oche n knapp och en kapsyl dagen innan vilket medför ett stadie av medvetande där man är lite mer öppen men lite mindre slug. Dessa program föder då hos mig rädsla. En rädsla att inte förstå det oförståbart stora och därmed en rädsla för att jag själv ska tycka att jag är mindre intelligent (vilket på en söndag kan vara mer eller mindre eller delvis sant). Men det är väl klart att det är INGEN, menar jag på en måndag, som kan ha ett realistiskt begrepp om hur stort det är, det de kallar rymden. I något så stort så tycker jag att det är arrogant att säga att man över huvud taget förstår 30%. När nu vetenskapen går framåt och även bakåt hela tiden. Det hör väl inte till ovanligheterna heller att olika forskare får olika resultat.

SE PROGRAMMET HÄR. LILA BOKSTÄVER = LÄNK. DEN ÄR IAF LILA HÄR

Jag kan se maskhålen framför mig. Dags att skära ner på kaffet?

Kommentera här: