POORLY EXECUTED

 
För ett par månader sedan var jag upprörd över radioprogrammet Centralen i P1 som pratade med "fattiga barn" (se inlägget REGULAR JOHN POVERTY) Nu får jag stöd av någon som har större trovärdighet - Janne Josefsson i Uppdrag Granskning. Han har rest land och rike runt och letat efter den kvarts miljon barn som enligt Rädda Barnen inte kan äta sig mätta och som måste gå med sandaler på vintern. UPPDRAG GRANSKNING HITTADE INGA SÅDANA BARN, ELLER VUXNA HELLER FÖR DEN DELEN. Min(a) kära/käre läsare, vi måste alla häpnas över att vi bor i ett av världens rikaste länder och har man det svårt får man bidrag. I programmet kan man höra att man kan få tiotusen kronor netto för en mamma med barn. Det är inte så lite.
 
om du trycker HÄR så kan du se programmet fram till sommaren
 
Jag saknade någon ekvation där man kan räkna ut om någon helt objektivt är fattig, typ "en dollar om dagen"-grejen. Det de vidrörde i programmet är att fattigdom är en känsla. En känsla av utanförskap. Fattigdom liksom definieras av det andra runt omkring har och hur man ser på sig själv. Vad brukar psykologerna säga? Bara för att du tänker och känner så betyder det inte att det är sant.
 
Är det sant då? Vem granskar Uppdrag Granskning?
 
I Sverige är det väl mer ett socialt än ett finansiellt problem.
 
 
Om man ska se min situation objektivt - jag är fattig. Jag har fått jobba sammanlagt 40 timmar i december. Det är en arbetsvecka.
 
40*110-30%=3080 (kronor netto)
3080/30=102,66 (kronor per dag)
 

Gud, så jag ser fram emot den 25e. Efter att hyran och räkningar är betalda har jag exakt 300kr att äta mig fet på. Jag har hittills jobbat 0 dagar i januari så beräknad inkomst i januari är 0 kronor. Och där kom jag på att räkningen för att varit hos käkkirurgen inväntas komma med posten också.
Take that, Rädda Barnen! Blir fan rädd själv ibland. Inte är jag inskriven som arbetssökande heller för jag känner mig akut sugen på sjukskrivning när jag måste fylla i alla dessa byråkratiska papper.
 
Mina bästa spartips:
 
  1. Skaffa magsjuka. Om du inte jobbar och måste räkna med en karensdag, så är detta ett supertips. Nyligen provat och matkostnaderna har verkligen sjunkit och likaså matchvikten. Du orkar heller inte göra något som kostar pengar
  2. Gå överallt. Man klarar lätt att gå en mil om dagen. Då får man ju gratis träning också.
  3. Tänk efter innan du köper något. Är det verkligen så att du behöver den där saken eller är det bara att du vill ha den?
  4. Om du ska spara pengar på konto är mitt tips att när du får lön så betalar du räkningarna och sätter in allt på sparkonto, utom hundra kronor dagen. Det borde vara nog.
  5. Ät soppa. Buljong+vatten+grönsaker+mjölk/grädde (+vinskvätt) =soppa. Mixa, ät (,njut)

Kommentera här: