ALLTFÖR DUMT

 
 
Liggande stolen är en metod för att utföra en division med papper och penna. Det är en matematisk algoritm som kan användas för aritmetisk division av godtyckliga tal. Den är även användbar för polynomdivision inom algebran.
 - Wikipedia
 
Tack för att du använder sådant smartspråk för att förklara något till folk som uppenbarligen inte kan det, eftersom de söker upp det på Wikipedia. Då är man ju ett lika stort nöt som de som inte kan räkna ut en division enbart med papper och penna som hjälpmedel. Jag vill också passa på att tacka Voksenopplæringen i Oslo för att ni skickar ett brev om att jag har matteprov fem dagar innan det ska äga rum. Det är fjorton år sedan jag läste den kursen. Sökte med ljus och lykta på alla mina 27 kvadratmeter (som i praktiken borde räknas i kubikmeter, eftersom man inte har saker bara på golvet, så 27*3), samt båda mina förråd, efter matteboken. Lönlöst.
 
En och en halv kilometer bort återfanns den, till min stora lycka. Min tråkiga arbetsdag skulle fyllas med produktiv hjärnföda som för mig fram till norsk studiekompetens och med det utsikter om ett mer spännade och stimulerande yrke. När jag nu satt mig ner med min gymnasiematematik märker jag att all kunskap är borta. Noll är vad jag förstår.
 
Lite bättre känns det när besökarna till det tråkiga jobbet, som mest består av geologer, fysiker, ingenjörer och direktörer, inte förstår att en dörr kan gå inåt och därmed blir jag tvungen att trycka på öppna-knappen flera gånger. Den enda som förstår mekanismen där är postmannen.
 
Min lösning: att bli kändis. Igår blev jag utsatt för att medverka i ett dolda kameran-program. Det+Dagens Næringsliv+Krister i P3 ("En lite udda grej" för två år sedan) är den vinnande formeln. Räkna ut det i parentesen först.

Kommentera här: