HÖG I HATTEN, LÅG I SKORNA

Det var värst så sur och bitter man kan vara tidvis ser jag när jag läser igenom de senaste inläggen. Grape tonic personifierad. Jag har självinsikt nog att se att inlägget nedan istället är något självförhärligande, men jag är stundvis fylld av hybris.
Något mirakulöst har hänt mig. Förvarning: nu blir det bitter sweet istället. Jag har ett vikariat på en reklambyrå sedan en månad tillbaka och till en början var jag reserverad, så som jag är för att folk brukar säga att jag är konstig. Detta har resulterat i att jag tycker att folk är konstiga om de inte tycker att jag är konstig. Jaja.
På denna arbetsplats sa dem:
- Du glömmer inte att ta lunch nu, va?
Som erfaren resturangmedarbetare var detta en kombination av ord som jag aldrig hört förut.
- Du behöver inte ha en faktura i handen för att komma in och prata. Vi är upptagna men snälla för det.
( - Är det en faktura i handen eller är du bara glad att se mig? Nej, det fungerade inte...) Är inte van vid så vänligt bemötande heller. Förvandlades till en glad hundvalp och viftade på svansen när jag gick till jobbet. Får komplimanger för mina kläder, något som jag är väldigt osäker över eftersom det brukar kännas som att jag klär ut mig när jag klär upp mig.
Bland mina arbetsuppgifter ingår att skicka ett dagligt mail till alla anställda som ska förtälja vilka som är frånvarande, i alla fall fysiskt. Till min stora förvåning har dessa mail blivit väldigt uppskattade, min haltande norska till trots. Det gör mig alldeles generad, men otroligt glad och hög på mig själv.
Här har jag satt mina skriftliga nordnorska kunnsakper på prov. För att värna om integriteten på arbetsplatsen har jag bytt ut alla namn med unisexnamnet Kim:
"Heia!
I dag e ho Kim reist norover, så da ska æ prøve å være ho tel o me mandag. Umulig, men lel. Korsn har dokker d i dag?

D være her kainn du få billig av mæ, men i begynnelsen av neste uka kainn d bli jævt.

Han Kim o ho Kim e hjemme i dag men æ trur ikkje di e lamme kverander.

Han Kim o han Kim er fri. Han Kim o han Kim e i Trondheim.

Han Kim har bursdag! Gratulere me dagen!! I kantina er d go stemning da ho Kim e teilbakers. Hjerteli velkommen! Ka som står på menyen blir spennandes å se. (Vi skal fortsatt legge de forbainna bestikken, koppan osv. på rikti plass i kantina!)

Snakkes!

Ho Kim"
Tyvärr är vikariatet på denna fantastiska arbetsplats till ände på måndag och jag tycker att det är förfärligt synd. Har försökt få dem at behålla mig i ett (eller två) mail:
"Buon giorno!

Kim er på tur. Kim er fri. Kim er å forbedrer sine (golf-)teknikkferdigheter.

Jeg har i dag og mandag igjen på jobb her på Try, så vil dere lasse meg full i jobb så går det fint. Kan for eksempel… svensk, klarer å smile og bære saker samtidlig, ordspill, ysting av ost.
Svake sider er dansing (i konvensjonell form), esperanto og jonglering. Full CV gis ved behov.

Ha en flott fredag!

Ved tastaturet
Kim"
Det är för mig en stor ära när flera textförfattare på Norges största och mest framgångrika reklambyrå säger att jag borde bli textförfattare. Har fått en länl tillen skola som läpligt nog ligger fem minuters promenad härifrån. Och nu är det tisdag. Lite låg i skorna, men...

Kommentera här: