BLOODY LIFE

Blod.

Det är inte ett heller, sade käringen som hade mens och och näsblod.

Here today, gone tomorrow

För tre veckor sedan försökte jag bota en liten värkande axel med det som jag, min snåljåp, hade av medicin i skafferiet. Arthrotec, anno 2009 återfanns i skåpet efter många års vila och mums så åkte den mer med morgonkaffet. Av någon anledning var detta en dag som var tänkt att gå i produktivitetens tecken och jag satt ner med matteboken när smärtan högg till i magen och jag trodde jag skulle bajsa på mig. Placerad på toalettstolen med ett fotbadkar i knät för att spy i tänkte jag att det var min vanliga tur att få maginfluensa dagen innan jag ska börja på nya jobbet. Dock uteblev utdelning i form av kroppsvätska och jag lade mig i feber på sängen och sov.
Det blev aldrig bättre och jag fick tala med en Gisela på 1177 som, grundat på trevlighet eller brist på sådan, samt dialekt, misstänks vara bördig från Borlänge. Gisela suckar och säger att man inte kan ha feber när man tagit sådan tablett och säger att jag ska äta mat. Så bra då.
Äter mat och smärtan går över simultant med att jag känner att småbyxorna fylls med blod som enligt biologiska klockan inte ska finnas där. Skönt att inte ha ont.
Efter några dagar tänker jag att kanske det ska kollas upp och jag fick en tid i måndags. Underläkaren suckade och såg på mig som (d)en idiot (jag är).

- Du tror inte att det var ett... vadheterdetpåsvenska... missfall?

Blodprov, urinprov, klämma på magen, klämma på halsen.

- Nej, jag ser inget konstigt. Det var nog ett missfall. Förresten har du dåligt blodvärde.

Spontanabort på godt norsk. Roligt ord. Lycka! Tänk om jag inte fått det, om det var det! No more freedom, fun and alcohol for me. Tills jag hade gjort en riktig abort. Går det på Landstingets högkostnadskort? Hade jag kunnat kombinera med käkkirurgen?
Det firades genom att jag bakade lusseembryon som jag övervägde att lasta ut genom fönstret, men det verkade alltför rituellt. Baka, Eagles of Death Metal och vara parasitfri är receptet på lycka.

I Uvesa kan man bli korad Miss Fall. Hehe.

Inatt kunde jag inte sova för att det var så spännande. Tid hos käkkirurgen för lucköppning av adventskalendern som är mitt tandkött tidigt på morgonen och jag stegade dit på lammlätta fötter en halvtimme för tidigt.
Grön papphatt: på. Grönt skynke: på. Verktyg på bröstkorgen: på. Skygglappar:på.
Nu måste jag gissa lite eftersom jag inte kunde se: fyra sprutor. Skära och sära. Dra. Borra. Spola. Dra. Borra. Spola.
Andas andas andas ditt pöpphövvö! Med magen. I fyrkant. 1-2-3-4 1-2-3-4. De pratade om glass och sköterskans favorit var vanilj. Mina fötter spjärnade, händer grep och ansiktet skakade när de sydde ihop mig.

Dags för nästa tand då. Fy fan.

Ni sitter jag på biblioteket och väntar på att få gå till läkaren. Jag ska inte anstränga mig, inte äta, inte spotta, inte dricka och inte svälja. Jag ska bita på en kompress som vid det här laget är full av blod och saliv.

Blöder jämt och ständigt nu tycker jag. Det är inte ett heller.

Om en månad ska jag dra två till. Undrar vad två visdomständer är värda om en mjölktand är en femma... De har kostat mig 3500:- så jag hoppas att det är mer än det.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/1758366/images/2012/pic_50c868d3e087c33d7a104718.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/1758366/images/2012/pic_50c868d9e087c33d9e23b12c.jpg" class="image">


Kommentera här: