FACTOTUM


Etymologi

"From New Latin factotum (literally do everything), from Latin fac, present singular imperative of faciō (do, make) + tōtum (everything); attested in English from 1566"



Håller fortfarande en låg profil här på internet. Undrade varför jag inte fått några likes på Facebook på länge (trots stor träffsäkerhet i mina betraktelser). Upptäckte att jag gjort mig tillgänglig enbart för undertecknade och det finns ju gränser för ens självkärlek. Inte ens jag hade gillat det. 

Funny, 'cause it's true: Igår mötte jag en dam som sålde kläder, möbler och krimskrams från Afrika, sub-Sahara. Jag berättade att jag gått på Sydkorea i Kenya, Östafrika, men då sa hon att de sydde dåligt där, och behandlade mig som om jag varit i B-frika eller C-frika.
Bada-bam-DISH! (No, I will not quit my day job.)

Och på tal om jobb: en liten uppsummering av min karriär mellan juli 2014- juli 2015. Denna kallar vi del 1, av det logiska skälet att det kommer i alla fall en till, som kronologisk efterföljer. 

Efter en sommar fylld av väldigt lite stimulerande ströjobb blev jag mer eller mindre övertalad av ett bemanningsföretag och deras klient som var ett callcenter, att backoffice-uppgifter och kundservice via telefon låg i fatet för mig. Jag har aldrig varit säker på att telefonen är min vän, inte kunder heller för den delen, men när de lockade med att tjänsten skulle övergå mot fast, så var det fast föda och förutsägbarhet som lockade på det fatet i alla fall och jag tog för mig av erbjudandet.


ROSA SJAMPÅÅNSJ I NYC FÖR ATT FIRA ANSTÄNDIG ANSTÄLLNING. I BAKGRUNDEN SKYMTAR FREEDOM FRIES TOWER

Tast. Tast, tast, tast tast, tastast, tast. Jag knapprade och hamrade på tangentbordet alla de hämningslöst fantasifulla (dubbel-)namnen som bara norska landsmän kan ha in i registret. Det var tråkigt. 

"Har man aldrig tråkigt, så vet man ju inte när man har roligt", tänkte jag, och hamrade vidare på övertid för att komma genom den tjocka bunt med handskrivna kontrakt som skulle in i systemet. 
En månad går och medarbetarsamtal stundar. 
"Jaa, hvordan syns du det går?"
"Joo, det går väl bra." 
"Jaha, for det syns ikke jeg"
"Å?"

http://youtu.be/Yee3R38YTSk

Se 2:30 in i filmen. Där. Tack för info.

Två liknande samtal följer med månatliga intervaller. Eder ödmjuka jackofalltrades saknar glöd och får därför foten under en längre sjukskrivning. En antihjälte i Kalle Ankas och Henry Chinaskis kaliber står återigen till arbetsmarknadens förfogande och skymningen föll. 



BRODÖS: _PRNLL_


Vad skulle då hända nu? Forts. följer

Kommentera här: