BRÅKA MED KULLVÄLTA MÖBLER OCH PARENTS I BARENTS

Nu var det en stund sedan igen. Jag har varit upptagen med att ha sömnbrist, åka bil, fiska, lida sjönöd, promenera på berg, äta, räkna matematik, dricka, supa, se på band, styra fiskebåt sörja och dansa. Guuud, så många verb jag kan. Kan så många så jag inte kan räkna dem så jag borde väl hålla på med språk istället för att göra saker man i alla fall kan få svar på med hjälp av en eller annan form för räkneapparat.
Nu ska jag försöka förklara hur man/jag dividerar vid bruk av "liggande stolen.

 1. Du identifierar det tal som ska räknas. Det som ska delas i mindre delar skriver du på ett papper (gärna rutat, men smaken är som baken (d.v.s. delad)). Det antal högar du vill ha det andra talet i skriver du till höger om det andra på samma rad. Inte för nära för snart är det dags att göra ett streck mellan dem.

 2. Du drar ett streck mellan de två taklen och strecket skall vara ensmula högre än sälva talen. Sedan drar du ett streck ovanför de två talen och det strecket förenas då med det andra i en slags T-formation. Det sista strecket för den här gången ska börja i underkanten av det första strecket du gjorde och sedan fortsätta under siffran som symboliserar hur många högar du vill ha.

 3. Nu ska det se ut som en omkullvält stol med nummer i och det är dags att sluta rita, börja räkna (På tal om stol, if you pardon the pun, den här stolen jag sitter på i tjänst är inte värd att kalla stol. Jag har domnat bort i övre delen av underkroppen så att säga. det är väl därför man säger att man står i reception. Sol ämnad arbete - fyfan)

 4. Titta på siffran i UNDERREDET av stolen. Hur många gånger får den plats i den första siffran? Svaret ska skrivas ovanför siffran längst till vänster, där man på en vanlig, riktig stol drar ut eller skjuter in den när man ska vara artig. Alternativt, i tillfälle den inte får plats en endaste gång så får du prova hur många gånger siffran till höger får plats i de två siffrorna helt i högerkanten.

 4.1 Ibland är det så att den inte går jämnt antal gånger i det vänstra talet. Då skriver man hur många hela gånger det får plats.

 5. Se igen på talet MELLAN BENEN på stolen. Vad är det talet mutliplicerat med det som vi nyss plitade dit på toppen? Svaret på det skriver du rätt under, de talet/talen vi betecknat längst till höger. Dra ett horisontellt streck UNDER och sätt ett minustecken (-) framför det understa.

 6. Voila! Uppställt som en subtraktion. Räkna. So far so good? Nu blir det knepigt, siffror uppe och nere och till höger.

 7. Titta på siffran till höger om de siffrorna formally knows as de till vänster. Den siffran ska flyttas NER TILL HÖGER om den rest du fock från din subtraktion.

 8. Ta en kopp kaffe och en cigg innan du fortsätter. Gäspa gärna ett par gånger, inte för att det ska vara nyttigt för något men för att göra klart för dig att du har tråkigt.

 9. Upprepa proceduren från steg 4-9, men inte icke tillämpa metoden från 4.1 och vid behov upprepa steg 8.

 10. Är det fler siffror upprepar du proceduren om o om o om o om o om igen till det tar slut eller du uppnår önskat antal decimaler.

Märk väl!! Jag kommer nästan aldrig fram till rätt svar jag. Den beskrivningen tog lite över en timme av mitt liv, men då blev jag lite störd över turister av varierande storlek och nationalitet som ska fråga saker. PRNLL - ljuger på så många språk.

 Mina fruktiga föräldrar, päronen, var här på besök. Praktiskt att jobba med turistinformation då måste medges. Var imponerad över min mor när jag får jaga EFTER henne för att vi skulle bada i Barents Fucking Hav. Jag upphör aldrig att förvånas (till exempel över att planeten Jorden, Tellus alltså, är tillverkad av damm från sprängda stjärnor och att det är delvis därför som man kan hitta guld och platina och de andra grabbarna lite här och där, inbäddat i jordskorpan. Det är galet att bo på upprullat, komprimerat lort. Men det är nog så mycket konstigt i rymden, storleken, inte minst (if you pardon the pun, märker jag ut till er som sliter med att förstå ordvitsar). Jag gillar att den är så stor för jämförelsevis är mina problem väldigt små. Facebookliketumme på. Yeeeey, space (if you pardon the pun )).

 Andra gången parantesen inbäddad i parantesen slutar när den andra gör det. Jag blir lite happy-schnappy av det =) <------ annan, ensam parentes som mun. Parents ja, glömde av det. Parents i Barents i parantes. Tror dem gillade att komma på besök. Nu får jag besök.

Kommentera här: