POORLY EXECUTED II

Åh, ja det kom en debatt! Programmet Debatt har bjudit in Janne Josefsson och de hjälporganisationer som var med i Uppdrag Granskning. Du kan se det om du klickar här. Då kan du också få med dig lyxproblematiken om månggifte (kort personlig mening om månggifte: Det verkar krångligt.Är det verkligen nödvändigt?)
 
Jag önskar att jag hade en mer nyanserad bild av detta än jag har. Det finns säkert folk som har det otroligt tufft, t.ex. utförsäkrade. Jag vet inte tillräckligt om det. Det jag reagerar mot är begreppet barnfattigdom som används, enligt mig, lättvindigt. Jag saknar en gemensam definition av det så att alla mäts mot samma mall. Givetvis inte FNs två dollar om dagen, då det i svenska mått blir bisarrt.
 
Eftersom det här är mitt forum så bestämmer jag form. Hah! Det vore ju också trevligt med en kommentar. Någon i debatten menade att samhällklyftorna mellan de rikaste och de fattigaste inte är problemet, men där hävdar jag att det är just det det är, eftersom jag har hävdat att man definioerar sig genom att jämföra sig med andra. Ett exempel kan då bli det de tog upp med att någon inte hade råd att åka på skolresa (inte klassresa), eller semester för den delen, och känner sig utanför. Eller ha ett snofsigt barnkalas. Man ser ju vad de i närheten har och så känner man sig rik eller fattig i den kontexten. Jämför med det man brukar säga (man? vem ja jag vet inte) om att man är nöjd med sin lön innan man får veta att kollegan tjänar bättre...
 
Lösning: kommunism. Nejdå!
                                 Hejdå!

Kommentera här: