MÅSTE FÅ BERÄTTA

Toalettpapper - de har ofta djur på förpackningen. Från att bli utsatt för ulveblicken om annat toalettpapper än det med lammet på inköpts till den frihet jag kände när jag insåg att jag kunde fatta egna beslut om vad jag önskade att frottera mina private parts med. På butiken fanns det ett annat dasspapper som hade en söt Golden Retriever-valp på. En valp känns ju generellt mjukare än ett lamm, tänkte jag.
 
En liten fundering som jag har kännt i flera dagar att jag måste lufta: varför djurs barn? Vill man torka röven med dem? I så fall: vad är det för slags människor som vill det? Är det något slags subliminala budskap?
 
Valpen var tillfredsställande. Gillade valpen, men min legendariska snålhet och tidvis överdrivna miljömedvetande fick mig till att nästa gång det var färdigtorkat prova ekorren. Det beslutet var grundat på att det verkade mer miljövänligt ("verkade" ja. God research där) och billigare. Det sägs (återigen: källa saknas) att sådant papper med alltför mycket återvunnet material inte är populärt för rörmokare, då det inte löses upp lika bra som annat. Svåra avvägningar man måste göra ibland. Beslutet var också delvis grundat på att en ekorre kan vara det mjukaste som finns. Jag kände på  ett ekorrskinn en gång, och det var så mjukt att man nästan inte kunde känna det alls.
 
Men där sket jag en lök, och, var tvungen att avlägsna oönskade rester efter toalettbesök med ett missfoster av rulle som gav mig omedelbara associationer till sandpapper. Humbug!
 
Min slutsats är då som fölger att ju hårdare djur på förpackningen, desto bättre. Finner jag det ska jag garanterat gå för avbildad alligitor, igelkott eller en eller annan kindpanrad fisk på påsen.
 
En sista sak: papper med barnteckningar på fick jag i present (fråga inte). Det tänker jag måste vara en design utvecklad av frustrerade föräldrar.

Kommentera här: